Press

C More, TV4 och Jarowskij gör dramaserie om övergreppen på hästgården som skakade Sverige

Film & Serier

C More, TV4 och Jarowskij utvecklar tillsammans en dramaserie inspirerad av verkliga händelser på ett ridcenter på Ekerö under 1990- och 2000-talet.

I projektet finns Ulf Kvensler (Vår tid är nu) och den Oscarsnominerade producenten Annica Bellander Rune (En man som heter Ove).

Dramaserien är inspirerad av de verkliga händelser som utspelade sig på ett ridcenter på Ekerö under 1990- och 2000-talet och som uppmärksammats och skildrats i flera medier. Mannen som drev ridcentret var känd och uppskattad i hela häst-Sverige, men var dömd för sexuella övergrepp och skapade en sektliknande och sluten värld på hästgården.

Projektet grundar sig i ett exklusivt samarbete mellan produktionsbolaget Jarowskij och den äldsta dottern Sophie Jahn som stod i centrum för händelserna, i samråd med den övriga familjen runt mannen.

- Under min uppväxt har jag sett på när kvinnor och barn, samt min egen familj blivit utsatt för övergrepp av min pappa. När andra kunde välja att lämna gården, gick mitt liv ut på en överlevnadsstrategi och att räkna ner tills 18-årsdagen då jag äntligen skulle nå ett liv i frihet. Nu får jag berätta min historia om livet bakom stängda dörrar, om maktmissbruket och att hantera min pappas beteende. Jag kämpade inte bara för min egen överlevnad utan även för mina yngre syskon och gårdens hästar, säger Sophie Jahn, dotter i familjen.

Ulf Kvensler, manusförfattare till tittarsuccén Vår tid är nu, är kreativt ansvarig och manusförfattare för serien som just nu utvecklas.

- Man brukar säga att en historia är för bra för att vara sann. Den här historien är för dramatisk för att vara påhittad. Den visar oss människor från våra sämsta sidor, men också från våra bästa. Det är en mörk historia, men med hopp – sanningen kommer alltid fram till slut. Jag känner stor ödmjukhet inför att ha fått familjens förtroende att berätta deras starka historia, säger Ulf Kvensler.

Om C Mores och TV4:s dramasatsning

Det högkvalitativa innehåll som TV4 och C More levererar till tittarna och användarna gör oss mer relevanta i dag än någonsin tidigare. I en tid när alla tittar helt på sina egna villkor skapar vi innehåll och tjänster som berör och engagerar – och som samlar Sverige.

TV4 och C More befinner sig i en expansiv satsning på svenskt drama och har under 2019 premiärvisat originalserier som DirigentenBröllop, begravning och dop och Fartblinda. I innehållsportföljen finns också starka varumärken och publikfavoriter som SolsidanGåsmamman och Beck.

Om Jarowskij

Jarowskij är ett av Sveriges största produktionsbolag och ingår i den internationella koncernen Banijay Group. Bolaget producerar drama och komedi som Solsidan, Vår tid är nu och Svartsjön samt program som Hellenius Hörna, Wild Kids, Klassfesten, och Fångarna fortet. Jarwoskij startade 1986.

Ladda ner pressbilder

Kommentatorer, experter & programledare

Månadens programbilder

Logotyper

Filmtegration

Ändringar i vår tablå

Ange din e-postadress om du vill bli meddelad då vi ändrar i vår tablå

Ett fel uppstod, testa igen.

Ett mail har skickats till dig med vidare instruktioner.

Pressfrågor: press@tv4.se 08-459 40 00